Cuadernos de Administración - Libros y Revistas
      • Cuadernos de Administración

Editorial:
Universidad del Valle
Fecha publicación:
2018-02-19
ISBN:
0120-3592
Copyright:
COPYRIGHT Universidad del Valle

Últimos documentos

  • The times and spaces of leadership development: (un)designing learning

    The above quotation taps into something within the human condition that is potentiallyat least, very powerful. We, human beings, have aspirations; flying might be just one ofthem! But the central point here is that “the majority of people” often comply or silencetheir aspirations. In some contexts around the world, silence and compliance could beseen as the “rational” choice. However, even within great oppressive regimes, the humanspirit may shine through, and empowerment can potentially emerge.Our complex and dangerous times set the context for both tragedy and hope. Against thisbackdrop, this special issue of Cuadernos de Administracion explores the ways in whichleadership spirit can develop. To be more specific, we delve into this tension betweentragedy and hope through the four following main themes:• The spaces for learning• Crossing boundaries for learning• Timing in learning• Power dynamics in learning spaces

  • La frónesis aristotélica como factor clave para el liderazgo en la empresa creadora de conocimiento según Ikujiro Nonaka

    En las últimas décadas ha habido un creciente interés en el conocimiento en el ámbito empresarial. El académico japonés Ikujiro Nonaka fue uno de los principales contribuyentes teóricos y prácticos para la creación de conocimiento en las organizaciones, así como un promotor de la inclusión de la razón práctica en la investigación de temas de negocios como la toma de decisiones, la gestión del conocimiento, la ética y el liderazgo. En su teoría se combina la virtud de la frónesis, tradición clásica occidental, con la noción japonesa de Ba (aprendizaje basado en el contexto), para explicar la forma en que las personas se involucran en las comunidades de práctica como oportunidades de aprendizaje. Este artículo describe su teoría de la creación de conocimiento, señalando las habilidades de liderazgo fronético como motores esenciales de la creación de conocimiento en las organizaciones, a la luz de la tradición clásica occidental. Finalmente, analiza el alcance y los límites de la contribución de Nonaka, así como algunos de los desafíos que plantea para que el ámbito empresarial sea un verdadero espacio para el aprendizaje y el florecimiento humano

  • Esta no es una receta de tarta': la historicidad como elemento para la comprensión y la transformación de una actividad de gestión de residuos en un hospital universitario de Brasil

    This work analyzes how the expansive learning cycle is covered by a work group, from the intervention of a Change Laboratory, held in a waste management activity at a university hospital. The theoretical basis is derived from the Cultural-Historical Activity Theory and documentary research was used as methodology. In the learning movement, the workers realized that the organization of activity was and still is insufficient to meet the demands of the hospital and society. The intervention did not provoke structural transformation in the activity. But the historicity present in the learning experience allowed the apprentices to be aware of themselves and the importance of waste management, either from a functional or a social viewpoint

  • Desafiar el contexto social opresivo rediseñando el espacio de aprendizaje. El caso de una clase de ética empresarial en Rusia

    The traditional management educational methods like in class group activities derive from Western democratic principles and work well in tolerant and pluralistic climate. However, in dogmatic and oppressive social environment, they just reinforce the dominant culture and create obstacles to develop students' critical reflexive thinking. Learning space becomes constrained by different overwhelming contextual factors: from group pressure to an authoritarian political background. On the case of the Russian business ethics classroom, this paper examines the influence of an oppressive context on the learning space and offers an approach to weakening this influence by intensifying students' critical reflexivity using writing assignments and supportive teacher's feedback based on a narrative therapy approach

  • Las políticas del espacio: un marco arendtiano para el desarrollo del liderazgo

    This paper develops an ethical framework of leadership learning from Hannah Arendt’s writing. The intention is to identify important principles of a framework of leadership leading that help empower actors to lead themselves and to engage, interact, influence and inspire others through their appearances. It is argued that true leadership learning is directed initiating new beginnings through political actions. Such actions rely on spaces of freedom, which are spaces where people in organizations are answerable to each other and oneself. Three dimensions in this “spacing” are considered important: spaces of thinking, spaces of acting and spaces of judging They constitute three domains of freedom, which may help organizing and guiding leadership learning activities

  • Use and usefulness of the information systems measurement. A quality approach at the Mexican Northeastern Region

    Information technologies have transformed organizations; therefore, identifying their entrepreneurial value has been one of the main concerns for both, managers and researchers. The purpose of this research is to determine the influence of the information systems’ quality on user satisfaction and perceived benefits, and these in turn on the use/usefulness of such technologies in small and medium-sized enterprises of the Mexican northeastern region. Data are collected from 169 questionnaires and analyzed using Partial Least Squares (PLS) and Multi-Group Analysis. The results show that although the users feel satisfied with systems quality, it is not allowing them to make better use and usefulness of information systems. With the Multi-Group Analysis, a significant difference is detected between the relation of perceived benefits and system quality.

  • Análise do efeito das práticas sociotécnicas no desempenho em qualidade e saúde dos colaboradores em empresas com implementação Lean

    A utilização de práticas sociotécnicas é mencionada como um direcionador da satisfação dos colaboradores dentro da organização. A implementação de práticas do Lean Manufacturing também é referida como um aspecto importante para a melhoria do desempenho em termos de qualidade e redução de custo. Este artigo tem por objetivo identificar o efeito moderador da aplicação de práticas just-in-time sobre a relação entre as práticas sociotécnicas e o desempenho de qualidade de saúde dos colaboradores em empresas com implementação Lean. Foi desenvolvida uma pesquisa com 144 empresas do sul do Brasil em processo de implementação Lean. Os resultados indicam que as práticas sociotécnicas apresentam relação significativa com o desempenho da empresa em qualidade e saúde dos colaboradores, e a implementação de práticas just-in-time não prejudica o desempenho desses indicadores nas empresas.

  • Preliminares
  • La base de conocimiento y su impacto en la capacidad de absorción de pymes de baja tecnología

    Este artículo examina los efectos de la base de conocimiento sobre la capacidad de absorción (CA) de pymes de baja tecnología, teniendo en cuenta el efecto mediador de los antecedentes organizacionales. El estudio empírico se basa en el uso de ecuaciones estructurales a partir de los datos derivados de un cuestionario aplicado a 96 empresas de los sectores agroindustrial y logístico del departamento del Atlántico, Colombia. Los resultados muestran que la base de conocimiento no es suficiente para generar impactos significativos en la CA empresarial, requiriendo de antecedentes organizacionales y, en particular, del desarrollo de redes de comunicación internas (capacidades de socialización) que capitalicen las habilidades de los empleados en beneficio de la capacidad de absorción empresarial.

  • Capacidad de tecnologías de información y desempeño organizacional: efecto mediador de la capacidad de absorción

    El objetivo de este artículo es analizar el efecto mediador de la Capacidad de Absorción (CAB) en la relación entre las Capacidades de Tecnologías de Información (CTI) y el Desempeño Organizacional, particularmente el desempeño financiero (DF) y el desempeño no financiero (DnF). El modelo de hipótesis se contrastó en una muestra de empresas manufactureras y de servicios, para ello, se utilizaron ecuaciones estructurales por el método de mínimos cuadrados parciales. Se encontró que existe una mediación total de CAB en la relación entre CTI y DF, y parcial entre CTI y DnF. En conclusión, para que las CTI logren incidir sobre los resultados empresariales, es necesaria su articulación con habilidades organizacionales blandas como la CAB.

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