Artículo 3: Teaching management in engineering schools: a practical approach - Núm. 15-2, Julio 2017 - Dimensión Empresarial - Libros y Revistas - VLEX 694095925

Artículo 3: Teaching management in engineering schools: a practical approach

AutorOrlando E. Contreras Pacheco - Aura Cecilia Pedraza A. - Alejandra Barbosa Calderón
Cargo2MBA and Ph.D. Student In Management. Associate Professor at Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga, Colombia - Ph.D. In Economics. Associate Professor at Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga, Colombia - Industrial Engineering, Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga, Colombia
Páginas41-55
ARTÍCULO 3
TEACHING MANAGEMENT IN ENGINEERING SCHOOLS: A PRACTICAL APPROACH
1
ENSEÑANZA DE LA GERENCIA EN ESCUELAS DE INGENIERÍA: UN ENFOQUE PRÁCTICO
ENSINO DA GESTÃO NAS ESCOLAS: UMA ABORDAGEM PRÁTICA
Orlando E. Contreras-Pacheco2,
Aura Cecilia Pedraza A3
Alejandra Barbosa Calderón4
FORMA DE CITACIÓN
Contreras-Pacheco, Orlando E.; Pedraza, Aura C. & Barbosa-Calderón, Alejandra (2017) Teaching management in
engineering schools: a practical approach. Dimensión Empresarial, 15(2), 41-55. DOI:
http://dx.doi.org/10.15665/rde.v15i2.1059
JEL: A22, I21, I23.
ABSTRACT
By means of an action-research approach, this paper is an account of a comprehensive academic experience. It was
performed and assesed using a sample of 344 participants, distributed in 12 different groups who were part of the
bachelor degree program in Industrial Engineering at a Colombian university. To this end, a set of pedagogical
practices, based mainly on teaching cases supported by ICT tools was implemented. This study includes a summary
of each case developed, a description of their implementation and their assessment process and results. Outcomes
indicate that according to student’s perceptions, there is a clear superiority of these initiatives over traditional
teaching techniques based on conventional lectures, even after six months of the experience. It contributes by
encouraging the transfer of this knowledge into some other contexts to stimulate further development and to help
in the creation of better educational processes for future professionals in engineering, as well as in other professions.
Keywords: Pedagogy in management; teaching-case methodology; ICT for education; action-research.
RESUMEN:
Este trabajo documenta una amplia experiencia académica que, mediante un enfoque de investigación-acción, se
completó con una muestra de 344 participantes, distribuidos en 12 grupos diferentes que formaban parte del
programa en Ingeniería Industrial de una universidad colombiana. Para ello, se implementó un conjunto de prácticas
pedagógicas, basadas principalmente en casos de enseñanza apoyados por herramientas TIC. Este estudio incluye
un resumen de cada caso desarrollado, una descripción de su implementación y su proceso de evaluación y
resultados. Los resultados indican que, según las percepciones de los estudiantes, existe una clara superioridad de
estas iniciativas sobre las técnicas de enseñanza tradicionales basadas en clases convencionales, incluso después de
seis meses de experiencia. Contribuye a fomentar la transferencia de este conocimiento a otros contextos, con el fin
de estimular su desarrollo y a desarrollar mejores procesos educativos para futuros profesionales en ingeniería, así
como en otras profesiones.
1 Research Paper. A first version of this manuscript was presented in the 4th. International Conference on Innovation,
Documentation and Education - INNODOCT 2016, organize d by the Polytechnic University of Valencia (Valencia, Spain) in
June 2016. During this event, the present work wa s selected as one of the BEST PAPERS. Fecha de recepción 01/03/2017.
Fecha de aceptación 24/05/2017.
2MBA and Ph.D. Student In Management. Associate Professor at Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga, Colombia,
www.uis.edu.co. E-mail: ocontrer@uis.edu.co.
3 Ph.D. In Economics. Associate Professor at Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga, Colombia, www.uis.edu.co.
Email: acecipe@uis.edu.co.
4 Industrial Engineering, Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga, Colombia, www.uis.edu.co. E-mail:
alejandra.barbosa@correo.uis.edu.co

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR