¿Puede ser el género un determinante del desempeño organizacional y del intercambio de conocimiento en organizaciones del sector público? - Núm. 32, Enero 2018 - Revista AD-minister - Libros y Revistas - VLEX 738465069

¿Puede ser el género un determinante del desempeño organizacional y del intercambio de conocimiento en organizaciones del sector público?

AutorEréndira Fierro Moreno - Minerva Martínez Ávila - Rigoberto García-Contreras
CargoDoctora en Ciencias Económico Administrativas de la Universidad Autónoma del Estado de México. Profesora de tiempo completo y Coordinadora de Investigación y Estudios Avanzados de la Facultad de Contaduría y Administración en la Universidad Autónoma del Estado de México. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0921-019X. Correo electrónico: efierrom...
Páginas137-158
137
AD-MINISTER
Can gender be a determinant of organizational
performance and knowledge sharing in public sector
organizations?
¿Puede ser el género un determinante del desempeño organizacional y del intercambio de
conocimiento en organizaciones del sector público?
ERÉNDIRA
FIERRO MORENO
MINERVA
MARTÍNEZ ÁVILA
RIGOBERTO
GARCÍACONTRERAS
JEL: M1; M10
Recibido: 01/02/2017
Modificado: 16/05/2018
Aceptado: 30/05/2018
DOI: 10.17230/ad-minister.32.6
www.eafit.edu.co/ad-minister
Creative Commons (CC BY-NC- SA)
Eréndira Fierro Moreno,1 Minerva Martínez Ávila, 2 Rigoberto García-Contreras3
ABSTRACT
The objective of this scientific article is to determine if gender affects the relationship between orga-
nizational performance and knowledge sharing in public sector organizations. Based on the literature
review and drawing from the theoretical perspective of a resource-based view, the research hypothe-
ses were formulated. Through a cross-sectional study, of ten Mexican organizations from the public
sector and through the perception of 239 public servants, these hypotheses were tested. A linear
regression analysis was performed. The results confirm the importance of gender as a determinant
variable in the management and administration of the organizations. This research also shows that
the intervening management of valuable resources (knowledge) helps to generate strategies (organi-
zational performance) that have no cost for public sector organizations.
KEYWORDS
Gender, Differences in sex, Knowledge, Organizational Performance, Resources.
RESUMEN
El objetivo de este artículo científico es determinar si el género afecta la relación entre el desempeño
organizacional y el conocimiento compartido en organizaciones del sector público. Con base en la
revisión de literatura y mediante la Teoría de Recursos y capacidades, las hipótesis fueron formuladas.
A través de un estudio transeccional, con diez organizaciones del sector público y mediante la per-
cepción de 239 servidores públicos, las hipótesis fueron probadas. Un análisis de regresión lineal fue
desarrollado. Los resultados confirman la importancia del género como una variable determinante en
la administración y gestión de las organizaciones. Esta investigación también muestra que la gestión
adecuada de recursos valiosos tales como el conocimiento, ayuda a generar estrategias (desempeño
organizacional) que no tienen ningún costo para las organizaciones del sector público.
PALABRAS CLAVE
Género, Diferencias en sexo, Conocimiento, Desempeño organizacional, Recursos.
1 Doctora en Ciencias Económico Administrativas de la Universidad Autónoma del Estado de México.
Profesora de tiempo completo y Coordinadora de Investigación y Estudios Avanzados de la Facultad de
Contaduría y Administración en la Universidad Autónoma del Estado de México. ORCID: https://orcid.
org/0000-0002-0921-019X. Correo electrónico: efierrom@uaemex.mx
2 Doctora en Ciencias de la Educación de el el Colegio de Estudios de Posgrado. Profesora de tiempo
completo de la Universidad Autónoma del Estado de México. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-
0921-019X. Correo electrónico: mmartineza@uaemex.mx
3 Candidato a Dr. en Ciencias Económico Administrativas en la Universidad Autónoma del Estado
de México. Profesor de asignatura de la Universidad de la Autónoma del Estado de México. ORCID:
https://orcid.org/0000-0002-7951-9205. Correo electrónico: rgarciac@uamex.mx
AD-minister Nº. 32 enero-junio 2018 pp. 137-158 · ISSN 1692-0279 · eISSN 2256-4322
Eréndira Fierro Moreno · Minerva Martínez Ávila · Rigoberto García-Contreras
Can gender be a determinant of organizational performance and knowledge sharing in public sector organizations?
138
AD-MINISTER
INTRODUCTION
The economy of knowledge is turning the intellectual and intangible assets of
organizations into a drive to generate value (Kumar & Kaushik, 2008). Specifically,
knowledge is a fundamental asset in any economy. If knowledge is created, applied
and used, it will be a key factor in the competitiveness of nations and also in
organizations.
Therefore, the economy of knowledge focuses on creating competitive
advantages, that is, organizational eciency based on knowledge and its application
in the various areas of organizations (Montuschi, 2000). In addition, in a knowledge
economy, the processes of social appropriation of knowledge are considered a public
good that when shared, disseminated and applied, allows organizations to respond
to the opportunities and challenges that the environment oers them (Stiglitz, 1998).
It is even considered that knowledge is a key determinant of organizational
performance, innovative ideas and team eectiveness, and is the highest capability of
the organization (Ryan & O´Connor, 2013; Balogun, 2014; Potra, Bacali, & Baban, 2016;
Barney, 1991; Grant, 1991; Teece, Pisano, & Shuen, 1997). Public sector organizations
are constantly confronted with various challenges arising from the internal and
external environment, such as budget cuts, scarce resources, and therefore require
strategies for ecient administrative functioning and a public management that
responds to and that addresses social, political and economic spaces (Uvalle, 2004),
without implying an increase in the economic expenses of organizations.
Public sector organizations require the standardization of administrative
processes; with a high level of attention to citizenship and an adequate quality of
service (GEM, 2011; GEM, 2012). For the above, it requires public servants who can
attend to the changing reality and have an attitude of service. Public servants are a
necessary and fundamental condition for a government to be eective and ecient,
for which they are required to have the necessary skills (GEM, 2011).
The skills required derive (mostly) from knowledge and learning that public
servants can acquire within their own organizations. Therefore, the objective of
knowledge management will be to discover, capture, encode, validate, transfer and
convert knowledge that can help the organization to be more ecient; moreover, it
stresses the importance of the mix between human creativity and information to
achieve organizational performance (Calabrese, 2006; Potra, Bacali, & Baban, 2016).
In addition to the above, it is essential to recognize that other intangible resources,
such as the variable gender, can determine management and administration in
organizations. In the last thirty years there has been a great international advance
in studies on gender relations in organizations in general and in management
in particular (Broadbridge & Hearn, 2008). However, less attention was paid to
the incidence of gender in the relationship between knowledge sharing and
organizational performance (Balogun, 2014).
The main approach of the “resource-based view” is that the eciency, growth,
and competitive advantage of organizations (Daft, 1995) derives from the potential

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR