Some contributions to English oral interaction from cooperative learning - Núm. 7-1, Junio 2019 - RHS. Revista Humanismo y Sociedad - Libros y Revistas - VLEX 798765397

Some contributions to English oral interaction from cooperative learning

Autor:Jorge Orlando Robayo Guerrero
Cargo:Docente Secretaría de Educación de Cundinamarca. Integrante del Grupo de Investigación Enletawa, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Páginas:22-36
RESUMEN

Cooperative learning allows teachers and learners to develop workshops by teams to build knowledge according to the contents proposed in the English classes. This article is the product of qualitative research, which objective was to explore how cooperative learning improves the oral interaction in English of ninth grade students at a private school in Ubaté, Cundinamarca. This study was framed... (ver resumen completo)

 
EXTRACTO GRATUITO
22
RHS. Revista. Humanismo. Soc. 7(1): 22 - 36, junio 2019
Algunas contribuciones a
la interacción oral en inglés desde
el aprendizaje cooperativo
Artículo original de investigación
Some contributions
to English oral
interaction from
cooperative learning1
Jorge Orlando Ro bayo Guerrero2
Jorge.guerrero@uptc.edu.co
https://doi.org/10.22209/rhs.v7n1a02
Recibido: marzo 27 de 2019.
Aceptado: mayo 28 de 2019.
Abstract
Cooperative lea rning allows teache rs and learners
to develop workshops by te ams to build knowled ge
according to the co ntents proposed in the English
classes. This ar ticle is the produ ct of qualitative
research, whic h objective was to explo re how
cooperative learning improves the oral interaction in
English of ninth grad e students at a private school in
Ubaté, Cundinamarca. This stud y was framed in the
Action Research , the instruments to collect data were
the teacher’s jour nal, reflect ions from each workshop
and three inter views to sixteen students of the
participating grade. Teamwork, cooperative learning
and oral expressi on in English of ninth g rade students
1 Ar tículo de inv estigación, p roducto del trabajo de investi-
gación “Oral i nteraction is best achieved w ith your class-
mate: coopera tive learning a pproach to enr ich student s’
learning pro cess” como req uisito para opta r al título de
Magíster en Do cencia en Idiomas de la Uni versidad Peda-
gógica y Tecnológica de Colombia.
2 Doc ente Secret aría de Educación de Cundin amarca. Inte -
grante del Gru po de Investigaci ón Enletawa, U niversidad
Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
are highlighted in t he results. The conclus ions point out
that cooperatio n is a social practic e among students
that stimulates, motivates and improves lear ning and
oral interaction in English.
Keywords: well-disposed behavior; oral English prociency;
work by teams; qualitati ve research; social practice.
Resumen
El aprendizaje co operativo perm ite no solo a los estu-
diantes adquirir conocimientos trabajando en equipo,
sino también a lo s maestros desarrollar los conte nidos
propuestos en las cl ases de inglés. Este artí culo es pro-
ducto de una investigación cualitativa, cuyo objetivo
exploraba cómo e l aprendizaje cooperativo mejora la
interacción oral e n inglés de los estudiantes de noveno
grado en un coleg io privado de Ubaté, Cundinamarca.
Este estudio se en marcó dentro de la Investigación Ac-
ción, utilizando como instrumentos de recopilación de
datos: el diario del ma estro, las reflexiones de cada ta-
ller y tres entrevis tas grupales a los dieciséis es tudian-
tes del grado par ticipante. Finalmente, los resu ltados y
las conclusione s muestran que el trabajo en e quipo y la
cooperación son prácticas sociales entre los estudian-
tes, lo cual estimu la, motiva y mejora el aprendiz aje y la
interacción oral en inglés.
Palabras claves: bue na actitud; hablar en inglés; tr aba-
jo en equipo; investigación cualitativa; práctica social.

Para continuar leyendo

SOLICITA TU PRUEBA