Sub Altern Orientalism and Counter-Hegemonic Struggles. The Construction of Arab, Chinese and Russian Communities in Chavista Venezuela - Núm. 45, Julio 2014 - Revista Estudios Políticos - Libros y Revistas - VLEX 744800173

Sub Altern Orientalism and Counter-Hegemonic Struggles. The Construction of Arab, Chinese and Russian Communities in Chavista Venezuela

AutorJames Rochlin
Páginas33-54
[ 888 ]
Medellín, julio-diciembre de 2014: pp. 13-21
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Sub Altern Orientalism and Counter-Hegemonic
Struggles. The Construction of Arab, Chinese and Russian
Communities in Chavista Venezuela
James Rochlin**
Abstract
In its attempt to pursue an elusive Modernist vision of development,
the Chávez government (1999-2013) in Venezuela concocted a fresh and
very binary roster of “us” versus “them.” In its counter-hegemonic project,
in Gramscian terms, Venezuela has promoted a subaltern Orientalism that
has featured the demonization of the United States and its closest allies, and
a rather abrupt bonding with countries and associated cultures with which
it had little previous contact, as exemplified by the cases of China, Iran and
Russia. Edward Said (1978) defined Orientalism as a concept with reference
to imperialist powers vis-à-vis developing countries. However, in the case
at hand, one observes a refreshing twist: here one observes Orientalism on
the part of developing and non-Western nations in relation to a counter-
hegemonic struggle vis-à-vis dominant Western countries, or what I term
Sub-altern Orientalism. The article shall address this incipient phase of
identity construction in Venezuela regarding the Chinese, Arab, and to a
lesser extent, Russian presence.
Reception Date: September 2013 Approval Date: April 2014
How to Cite This Article
Rochlin, James. (2014). Sub Altern Orientalism and Counter-Hegemonic
Struggles. The Construction of Arab, Chinese and Russian Communities in Chavista.
Estudios Políticos, 45, Instituto de Estudios Políticos, Universidad de Antioquia, pp.
33-54.
Keywords
Orientalism; Counter-Hegemonic Struggle; Gramsci, Antonio; Foucault,
Michel; Venezuela.
* BA, BA, Political Science and Journalism. MA, and Ph.D. Political Science. Professor, Political
Science, University of British Columbia, Okanagan. Research Fellow, Centre for Research on Latin
America and the Caribbean, York University, Toronto. Research Associate, Center for International
Relations, UBC-Vancouver. E-mail: james.rochlin@ubc.ca
Medellín, julio-diciembre de 2014: pp. 33-54
James Rochlin
Estudios Políticos, 45, ISSN 0121-5167
[ 888 ]
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Orientalismo subalterno y luchas contrahegemónicas. La
construcción de comunidades árabes, chinas y rusas en la
Venezuela chavista
Resumen
En su intento de buscar una esquiva visión modernista de desarrollo, el
gobierno de Chávez (1999-2013) en Venezuela confeccionó una lista fresca y muy
binaria de un “nosotros” contra “ellos”. En su proyecto contra-hegemónico, en
términos de Gramsci, Venezuela ha promovido un orientalismo subalterno que ha
contado con la demonización de los Estados Unidos y sus aliados más cercanos, y
a su vez una unión bastante abrupta con países y culturas asociadas con los que el
gobierno de Venezuela tenía poco contacto previo, como se ejemplifica con los casos
de China, Irán y Rusia. Edward Said (1978) denomina el concepto de orientalismo
como la relación entre las potencias imperialistas de cara a los países en desarrollo. En
el caso que nos ocupa, sin embargo, se observa un giro refrescante: aquí se observa
el orientalismo entre naciones en vía de desarrollo y naciones no-occidentales con
el fin de hacer frente a la lucha hegemónica de los países occidentales dominantes,
o lo que yo llamo orientalismo subalterno. En el presente artículo se abordará la
primera fase de la construcción de identidad en Venezuela con relación a la presencia
de los chinos, árabes y, en menor medida, de Rusia.
Palabras clave
Orientialismo; Lucha Contra-Hegemónica; Gramsci, Antonio; Foucault,
Michel; Venezuela.

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